Wednesday, August 7, 2024

Actie bij Schiphol tegen (onnodig) vliegen. Wie doet ermee?

Binnenkort wil ik een kleine actie uitvoeren bij Schiphol. Tegen onnodig en onnadenkend vliegen, met het oog op klimaatverandering. De actie wordt geweldloos en het liefst ludiek. 

Mochten er mensen zijn die mee willen doen, graag. Dan kunnen we vooraf iets afspreken om de actie door te nemen.

 

Vliegen is niet de belangrijkste vervuiler, maar wel een substantiële. En de vervuiling is belangrijk genoeg om te protesteren tegen het gemak waarmee mensen het vliegtuig nemen, terwijl er ook andere vervoersmiddelen zijn (zoals de trein) of bestemmingen dichter bij huis. 

 

De ecologische voetafdruk is wat mij betreft een goede richtlijn, minstens als streven. Hoeveel aardes hebben we nodig wanneer het eigen gedrag dat van iedereen zou zijn?

 

Het zou mooi zijn als mensen gaan nadenken over hun vlieggedrag, in verband met klimaatverandering, en hun verantwoordelijkheid naar de toekomst van de aarde toe en die van hun kinderen en kleinkinderen.


Protesteren tegen (onnodig) vliegen is vooral bedoeld als bewustmaker. Wie tegen z’n gemakzuchtige impuls in geen gebruik maakt van deze heilige koe, zal (hopelijk) ook bewuster omgaan met andere klimaat-gerelateerde zaken. Om te beginnen de eigen excuses om er geen rekening mee te houden.

 

Voor de actie ga ik mij omhangen met een groot bord. Tekst die ik nu in gedachte heb: KINDEREN, OVER 50 JAAR: “DANK VOOR JULLIE BIJDRAGE AAN DE KLIMAATCRISIS”. (Kan nog veranderen.)

 

Mocht je mee willen doen, laat het me weten.

 

Namens de ‘Happy Warriors’,

Dries Boele

 






No comments:

Post a Comment

Inspiratie: gedicht van William Wordsworth over de ‘happy warrior’

Voilà, het gedicht dat me inspireerde tot de naamgeving van dit initiatief. Hier en daar misschien een beetje hoogdravend, maar waarom niet!...